diumenge, 12 de gener de 2014

Hesoft, una empresa sorgida de la Universitat de Lleida que ajuda a hipertensos i exfumadors

Les persones que han passat per l'experiència saben molt bé com de difícil pot resultar abandonar l'hàbit del tabac. En casos com aquest, tota ajuda és poca. Fins i tot les noves tecnologies, a través d'internet i la telefonia mòbil, poden contribuir a mantenir l'exfumador allunyat dels cigarrets i de les seves conseqüències sobre la salut, com ho demostra el nou sistema Control de Pacients Fumadors (CP-F) desenvolupat per a l'hospital Santa Maria, de Lleida, per Hesoft Group, una spin-off (empresa sorgida) de la Universitat de Lleida (UdL).

CP-F és el segon programari (conjunt de programes informàtics i aplicacions que permeten realitzar una funció) que desenvolupa Hesoft Group. "La idea inicial va sorgir d'una coincidència favorable", explica l'enginyer informàtic Josep Cuadrado, soci fundador de l'empresa amb Francesc Solsona, professor de la mateixa universitat.

"Mentre treballava en el meu projecte final de carrera vam tenir coneixement que el cap de la unitat d'hipertensió de l'equip mèdic de l'hospital Santa Maria, el doctor Gerard Torres, estava interessat en projectes que donessin suport al seguiment de pacients de la unitat d'hipertensió d'aquest centre", recorda Cuadrado. Es tractava de desenvolupar un sistema automàtic però amb suport personalitzat que facilités l'atenció i vigilància de les persones que han de controlar constantment la seva tensió arterial.

Després de diverses reunions amb l'equip mèdic encarregat d'aquest servei, i amb la col·laboració del doctor Miquel Camafort, del servei de medicina interna de l'hospital Comarcal de Móra d'Ebre, actualment a l'hospital Clínic de Barcelona, es va desenvolupar el que seria el primer producte de Hesoft Group, la solució informàtica CP-H (Control de Pacients Hipertensos).

Un dels problemes principals en l'atenció mèdica a aquests pacients és que fins ara obligava a realitzar molts desplaçaments amb l'únic objectiu de prendre la pressió arterial i introduir les dades en l'historial clínic. El sistema CP-H facilita aquestes feines de control, gestió i diagnòstic dels pacients hipertensos a partir de les dades que el mateix pacient envia al sistema a través de missatges SMS amb el seu telèfon mòbil. "Els pacients que participen en el programa gestionat amb el CP-H ja no han de desplaçar-se al centre sinó que es prenen la tensió i envien les dades al seu metge, i només en el cas que el sistema informàtic -i el metge que ho supervisa- mostri alguna dada rellevant, comunica al pacient -també per l'SMS o per telèfon- la necessitat d'una visita en persona", indica l'enginyer informàtic impulsor d'aquest nou sistema...

[Fragments inicials de l'article publicat a la pàgina 'De la ciència al mercat', del suplement 'Diners' del diari La Vanguardia (12-01-2014). Text: Joaquim Elcacho. Article disponible en edició paper i edició digital Premium -només per a subscriptors-]

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada