diumenge, 22 de setembre de 2013

‘Drones’ civils amb base a Moià. L'empresa Catuav treballa amb vehicles aeris no tripulats

Les accions militars i d’espionatge a Síria han tornat a posar d’actualitat els drones o vehicles aeris no tripulats (UAV per les sigles en anglès), però els petits avions o helicòpters controlats a distància ocupen cada vegada més un lloc destacat en les activitats civils. Els drones també són un exemple de transferència de coneixements i de tecnologia entre la ciència i l’empresa.

L’exemple més pròxim de desenvolupament i d’aplicació de sistemes aeris no tripulats el trobem a l’empresa Catuav, amb seu a Moià, que treballa des de fa una dècada amb drones per a aplicacions exclusivament civils. Catuav, de fet, és l’única empresa del sud d’Europa especialitzada en la utilització científica de petits avions i helicòpters no tripulats per a l’observació de la Terra, i la primera que ha participat en feines d’avaluació de danys en terratrèmols, en aquest cas en la tragèdia de Llorca (Múrcia) del maig del 2011.

L’origen d’aquesta empresa de serveis de fotometria i de teledetecció amb drones va ser la companyia Aeroplans Blaus, especialitzada en la importació i distribució de material d’aviació. “Vam detectar la necessitat de desenvolupar alguns productes electrònics específics i, cap a l’any 2000, va sorgir gairebé per casualitat la possibilitat de desenvolupar un prototip d’un petit avió no tripulat”, recorda Jordi Santacana, fundador de l’empresa originària (que recentment ha canviat de propietari però continua operativa) i de Catuav.

“Un dels nostres clients, Indra, es va interessar pel prototip i vam signar un acord per construir el primer drone, l’Atmos 1; actualment tenim operatiu l’Atmos 6, un aparell molt més perfeccionat”, indica Santacana. A partir d’aquell primer miniavió elèctric no tripulat –de menys de dos quilos de pes i dotat d’una càmera de video-vigilància–, es va crear la nova empresa especialitzada en l’observació terrestre. “No venem ni tecnologia ni sistemes, només imatges aèries d’interès científic o tècnic preses quan i com necessita el client”, detalla Santacana.

La flota de Catuav actualment està formada per sis plataformes (quatre avions i dos helicòpters, més els seus respectius equips de control a terra) i sis models de càmeres o sensors de diferents bandes espectrals i de resolució. [...]

(Fragment inicial del reportatge publicat a la pàgina 'De la ciència al mercat' del suplement Diners del diari La Vanguardia 22 setembre 2013. Text íntegre disponible en edició en paper o subscripció electrònica
)


Cap comentari:

Publica un comentari