dijous, 26 de juny del 2014

Una empresa sorgida de la UOC ajuda Europa a lluitar contra el tabaquisme i la ludopatia

Hi ha alguna estratègia efectiva per fer arribar a la ment del fumador els missatges sobre els riscos del tabac? Una part d'aquesta estratègia passa pels consells adreçats a la part conscient i racional del fumador, però hi ha altres mecanismes mentals que poden influir a l'hora de prendre la decisió de deixar l'hàbit tabàquic.

Open Evidence, una jove empresa sorgida de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), ha treballat durant l'últim any per a la Unió Europea en un encàrrec destinat a trobar algunes de les claus mentals que poden ajudar a deixar de fumar. El projecte inclou propostes de combinacions de text i imatge que es poden utilitzar en els paquets de tabac per ajudar els ciutadans a deixar de fumar.

"Fumar no és una decisió exclusivament racional, hi ha factors emocionals que poden influir en la decisió de deixar aquest hàbit, i amb els nostres estudis experimentals ajudem a dissenyar les polítiques més efectives", explica Francisco Lupiáñez, professor de la UOC a més de cofundador i codirector d'Open Evidence.

El treball per a la Unió Europea sobre etiquetatge del tabac és un dels primers projectes d'aquest spin-off de la UOC, i de moment els resultats no han estat publicats oficialment.

La idea de crear Open Evidence va sorgir de tres membres del grup d'investigació Ciència Social Aplicada i Economia del Comportament (ASSBE, segons les sigles en anglès) de la UOC, un equip format per professors de ciències de la informació, economistes, sociòlegs, psicòlegs i informàtics.

"Durant anys havíem estat participant en projectes internacionals, principalment amb la Unió Europea. Ens vam plantejar la possibilitat de transferir aquest coneixement a través d'un projecte derivat de la UOC ens va donar tota mena d'ajuda i col·laboració per portar el projecte a la pràctica", recorda Lupiáñez. L'Oficina de Suport a la Investigació i la Transferència (OSRT) de la UOC va ser l'encarregada d'acompanyar l'equip d'Open Evidence en tot el procés de creació d'aquesta empresa derivada que té tres socis directors (Cristiano Codagnone, David Osimo i Francisco Lupiáñez) i un equip professional format per cinc persones, a més d'una xarxa de col·laboradors experts i el suport de la UOC mateix.

"Disposem de professionals amb més de 15 anys d'experiència en investigació i consultoria, combinant el millor dels dos àmbits de treball, i això ens permet oferir un gran valor afegit als nostres clients, combinant el rigor i la solidesa científica amb la innovació, creativitat i flexibilitat", destaca Francisco Lupiáñez.

Els tres socis fundadors tenien diversos projectes en marxa quan van decidir engegar Open Evidence, però les primeres iniciatives d'aquest spin-off de la UOC han estat relacionades amb la neuroeconomia o el neuromàrqueting, conceptes que van molt més enllà dels patrons tradicionals que l'economia estudia en la conducta dels consumidors. La neuroeconomia ajuda a descobrir les emocions que fan que, a l'hora de prendre decisions, les persones no siguem tan racionals com es podria pensar.

"Coneixent les dreceres o les desviacions que els humans fem servir a l'hora de decidir podem dissenyar polítiques que ajudin a prendre decisions correctes", explica Lupiáñez.

A més de l'exemple pràctic inicial sobre el tabac, i també per a la Unió Europea, Open Evidence ha treballat en el disseny de l'etiquetatge sobre l'eficiència energètica dels cotxes -per facilitar la compra dels vehicles més ecològics- i en un estudi sobre el joc i les apostes en línia, amb l'objectiu d'alertar dels riscos els consumidors sense necessitat d'imposar prohibicions.

Open Evidence va iniciar la seva activitat el 2013 i, a més de la Comissió Europea, ha treballat en projectes per al Ministeri de Desenvolupament Econòmic d'Itàlia, la Fundació Jaume Bofill o l'empresa Doctoralia.

Durant el seu primer any de vida, Open Evidence ja ha facturat 600.000 euros i espera arribar a una facturació total de vora un milió d'euros. "La nostra feina està molt centrada en l'exportació, perquè aconseguim contractes europeus, i en part no hem patit els efectes de la crisi, però esperem que amb la recuperació puguem accedir a més feines a Espanya", indica Lupiáñez.

Vigilar els perills d'internet en els menors

El contracte més recent que ha aconseguit Open Evidence és un estudi en col·laboració amb la London School of Economics, per a la Unió Europea, sobre l'impacte en els menors d'edat de la publicitat i les tècniques de màrqueting a través de jocs a internet, aplicacions i xarxes socials. L'estudi el dirigirà Cristiano Codagnone, soci fundador d'aquesta empresa sorgida de la UOC, i es durà a terme durant un any. Els resultats del treball ajudaran les autoritats europees a elaborar recomanacions i mesures legislatives per pal·liar alguns dels possibles efectes negatius de l'accés a internet en nens cada vegada més petits.

"Alguns jocs o aplicacions faciliten que els nens, sense ser-ne conscients, facin compres per continuar jugant o pujar de categoria en els jocs; moltes vegades sense necessitat del consentiment patern. El treball encarregat a Open Evidence ajudarà la Unió Europea a adoptar polítiques que regulin o controlin riscos d'aquesta mena", ha indicat Francisco Lupiáñez.

[Article publicat el 22 de juny de 2014 a la pàgina 'De la ciència al mercat', del suplement setmanal d'economia 'Diners' del diari La Vanguardia. Text: Joaquim Elcacho.

Passeu cada diumenge pel punt de venda habitual i no us perdeu els articles d'aquesta secció en l'edició paper de La Vanguardia. També en l'edició digital Premium, per a subscriptors.]

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada