dimecres, 20 de febrer de 2013

Els nens bilingües desenvolupen millor la memòria de treball, confirma un nou estudi

Una investigació realitzada entre la Universitat de Granada i la Universitat de York, de Toronto (Canadà), ha demostrat que els nens bilingües desenvolupen millor que els monolingües un tipus de memòria anomenada "memòria de treball", encarregada dels processos relacionats amb l'emmagatzematge temporal de la informació i el processament i actualització de la mateixa. La memòria de treball és fonamental en l'execució de multitud d'activitats com, per exemple, realitzar càlculs mentals (ja que necessitem mantenir els números en memòria i operar amb ells) o la comprensió lectora (atès que requereix relacionar els conceptes que han de apareixent al llarg d'un text).

L'objectiu d'aquesta investigació, publicada al darrer número de la revista 'Journal of Experimental Child Psychology', va ser, d'una banda, avaluar de quina manera el fet d'emprar diversos idiomes influeix sobre el desenvolupament de la "memòria de treball" i, per altre, explorar el paper que té la memòria de treball en la superioritat cognitiva dels bilingües trobada en estudis previs.L'estudi es va fer amb nens i nenes d'entre 5 i 7 anys d'edat, període crític en el desenvolupament d'aquest tipus de memòria.

La memòria de treball engloba les estructures i processos relacionats amb l'emmagatzematge temporal de la informació i el processament i actualització d'aquesta informació. És un dels components de les anomenades "funcions executives": un conjunt de mecanismes que s'encarreguen de la planificació i autoregulació de la conducta humana. Es tracta d'una capacitat que es va desenvolupant en els primers anys d'edat, però també s'ha demostrat que pot entrenar i millorar amb l'experiència.

L'autora principal d'aquesta investigació, Julia Morales Castillo, del departament de Psicologia Experimental de la Universitat de Granada, destaca que aquest estudi ajuda a comprendre el desenvolupament cognitiu dels nens bilingües i monolingües. "Altres estudis han demostrat que els nens bilingües són més hàbils en tasques de planificació i control cognitiu (per exemple, tasques que impliquen ignorar informació irrellevant o controlar respostes dominants), però fins ara no existien clares evidències sobre la influència del bilingüisme en la memòria de treball ".

Cap comentari:

Publica un comentari